fbpx

+40 743 337 624

+40 743 337 625

office@ecotech.ro

technic@ecotech.ro

Blog

Respira Lente

Respira Lente

Daca vă intreb ce ați mâncat ieri, probabil făcând o socoteală simplă, imi veți spune cu detalii certe despre cele 700 g îngurgitate pe fugă in ultimele 24 ore.
Dar daca vă intreb ce ați respirat? Sau cât? Cu siguranță veți avea dificultăți în estimare.
Aceasta pentru că nu prioritizăm în funcție de importanța nevoilor noastre, ci de accesibilitatea lor.
Aerul a fost, și ne va fi, accesibil cât vom trăi. Gratis!
Pâinea însă nu.

Pentru că aerul este principala mea preocupare de specialitate în ultimii 25 ani, o să răspund tot eu la întrebare:
Indiferent cât ați mâncat sau băut, în ultimele 24 ore ați inspirat de minim 23000 ori câte 0.5l de aer. Adică circa 12000 l, dacă ați respirat egal în stare de repaus.
Dar ați avut trăiri diferite, marcate cu izbucniri de inspirație sau suspine.
Pentru a intelege asocierea trăirilor cu respirația, voi lua două exemple:
– Să presupunem că în spatele tău acum se aproprie un lup periculos, gata de atac.
Dacă aș reuși să te conving realist, pulsul îți va crește imediat iar respirația va deveni brusc agitată, cu accent pe tras aer in piept. Pentru că Aerul devine o prioritate vei căuta să-l inhalezi cu forță. Organismul se pune în mod “luptă sau fugi“. Adrenalina îți ascute simțurile și gândirea. Pulsul crește, sângele cere oxigen, se declanseaza hiperventilarea plămânilor pentru a oxigena rapid mușchii și tot ce este esențial apărării. În ce privește metabolismul, cresterea, reproducerea, acestea pot să mai aștepte. Oricum sunt inutile dacă efortul oxigenării funcțiilor de apărare eșuează.
Majoritatea trăim aceste stări destul de des pe parcursul unei zile pe care o numim “cotidian”. Lupul ni se prezintă în felurite forme.. șefu’ supărat, o scrisoare de la bancă, de la anaf, până și un câine ce ne latră la gard pe neașteptate.
Prioritatea este deci: Inhalarea aerului. Inspiri! Ai nevoie de oxigen! Rapid!

-La pol opus este suspinul. Expirația!
Fie din dragoste sau regret, el exprimă abandonarea oricărei rezistențe, uneori resemnarea, acceptarea fară efort a prezentului, a unui “status quo” ireversibil :
“Asta e!” , “ghinion’, “ăștia suntem!”, “eeeh…”.
Spunem asta implorând endorfinele care să ne atenueze durerea sau să accentueze plăcerea momentului, după caz.

Dacă pericolul este perceput ca fără scăpare, unele persoane, trec de la starea 1, direct la resemnarea inundată de endorfine. Cercetările au stabilit că saltul spre a doua stare – a abandonului – este mai rapid la unele persoane predispuse, sau … dacă aerul este poluat puternic sau insuficient oxigenat.
Un exemplu semnificativ, este zborul 522 din Larnaca spre Praga in 2005. Pilotul vorbea normal când turnul de control l-a rugat să verifice starea unui buton ce controla aerul din cabina. Apoi nu a mai comunicat nimic, ceea ce a făcut ca două F16 să decoleze spre ei o oră mai târziu. Din păcate pasagerii ce păreau că privesc relaxați pe geam erau deja neînsuflețiți din cauza hipoxiei (= lipsei de oxigen), fără ca vreun senzor de autoprotecție să le dea alarma.
Indiferent cât de puțin oxigen, cât gaz sau particule letale conține aerul respirat, atât timp cât mixul inhalat este inodor, nu ne vom alerta conștient. Cu atât mai puțin dacă ceea ce inhalăm are efecte declanșate târziu.

Viruși (ex. Covid19), bacterii (ex. Legionella) sau particule periculoase (ex azbest) sunt certificate de boală care se activează departe de locul întâlnirii.
Sistemul respirator nu a fost dotat cu astfel de alerte, datorită aerului natural bine proporționat in care am fost creați.

Pe de altă parte, psihostimulii înconjurători sunt bine corelați cu respirația. Un pericol iminent declanșează mecanisme imediate de oxigenare a celulelor vitale – din mușchi sau creier – cerând o supradoză de oxigen. Dacă această resursă esentială lipsește, se trece la planul B… endorfinele care vor atenua șocul durerii ce urmează. În loc să acționezi, te blochezi, în locul respirației alerte, suspini resemnat.

In exemplele mele respirația este influențată de trăiri. Oare se poate și invers?

Cercetătorii au constatat că da, controlând respirația putem stimula aceste trăiri.
-O hiperventilație conștientă poate induce o trezire rapidă, găsirea soluțiilor, concentrare, pregătirea pentru o confruntare sau un examen.
– Expirând lung seara, veți abandona grijile putând adormi linistit pentru a recupera capacitățile epuizate peste zi.
– Respirând egal in fața oricărui stimul extern, veți atenua semnalele care induc panica, tulbură logica, ridică pulsul și tensiunea.
Funcționează perfect! Numai dacă aerul este curat și bine proportionat in dozele de O2/CO2.
Ați observat ce stare de agitație induce o încăpere neaerisită?
La pol opus, aerul pădurii înverzite îmbunătățește capacitatea creierului și chiar sistemul imunitar.
Cercetătorii tradiției japoneze “shinrin yoku” = baie de pădure, au demonstrat științific o creșțere a celulelor imunitare după numai 3 zile de respirație în natură. În plus au arătat menținerea celulelor imunitare “câștigate” astfel pe parcursul a 1-2 luni.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18336737/

Concluzii:

Prioritizează-ți calitatea aerului! E mai importantă decât calitatea pâinii sau apei, tocmai pentru că simțurile nu ne ajută.
Dacă stai mai mult la interior, investește într-un purificator de aer eficient, cu volum mare de filtrare. Ia cu tine un senzor electronic care să determine concentrația elementelor esențiale din aer: O2, CO2, iar dacă trăiești în zone poluate verifică PM și COV.
.. Ia controlul respirației, nu lăsa evenimentele negative să o stăpânească. Așa vei genera tributul de energie pe care lupul ți-l cere zilnic. Așa vei avea adrenalina supraviețuirii luptând și scăpând, nu resemnându-te într-o baie endorfică, menită să îți atenueze șocul căderii.
… Spre deosebire de alte nevoi de la baza piramidei, nevoia de aer curat este discretă și aparent modestă, nu te îmboldește ca foamea, setea sau căldura. Dar efectul ignorării sale e mai grav decât al tuturor celorlalte nevoi primare. Ieși în natură cât mai des, vizitează pădurea în care strămoșii au crescut si acum 100 sau 1000 de secole.

Cere-ți dreptul la aer curat înainte să fie prea târziu.

Leave a comment